نوشته شده توسط : چارسیک

ابزار و مواد لازم برای تکنیک استین گلس

استین گلس! یا استیندگلس! یا استین گلاس! یا استیند گلاس! (stained glass) تکنیکی است که در آن قطعات کوچک شیشه بوسیله فلز در کنار هم مونتاژ می شوند. این تکنیک با این نام و این تعریف در ایران شناخته شده است. اما در اصل stained glass به تکنیک طراحی روی شیشه نیز اطلاق می شود که در آن هنرمند در قالب نقاش شروع به نقاشی روی شیشه می کند. آنچه که امروز راجع به آن می خواهیم صحبت کنیم، تکنیکی است که در آن فلز (نوارهای سربی یا برنجی) به کار رفته است و با نام lead glass در سراسر جهان شناخته می شود. اما در کشور ما این تکنیک نیز با نام استین گلاس شناخته می شود.

ابزاری که در این تکنیک مورد نیاز است عبارتند از:
الماس برش شیشه
انبر جداکننده شیشه (انبر شیشه گیر)
انبر خط زن شیشه
انبر برش سرب
قلع جهت لحیم کاری
هویه
روغن مخصوص لحیم کاری
سرب

 چارسیک

الماس برش شیشه

الماس های برش شیشه نفتی در دو نوع قلمی و مشتی وجود دارند. به هیچ عنوان نمی توان گفت که کدام یک از آنها برای برش مناسب تر است. آنچه که در انتخاب بین این دو نمونه تاثیر گذار است، راحت بودن و عادت داشتن به هرکدام از این دو نمونه است. برندهای مختلفی از الماس ها وجود دارند. از برندهای چینی گرفته تا آلمانی و ژاپنی. استفاده از الماس مناسب در برش خوب تاثیرگذار است. در صورتی که الماس دارای استانداردهای لازم نباشد، جداسازی شیشه با مشکل مواجه می شود و پس از جدا سازی نیز لبه های برش خورده شیشه صاف نیستند و دندانه دار می شوند. البته این مشکل تنها به نوع الماس بستگی ندارد، بلکه به نحوه استفاده از الماس و شیوه درست استفاده از آن نیز وابسته است.

الماس برش شیشه قلمی از نوع نفتی
الماس برش شیشه قلمی از نوع نفتی

 

الماس برش شیشه مشتی از نوع نفتی
الماس برش شیشه مشتی از نوع نفتی

 

انبر شیشه گیر

انبرهای جداکننده یا انبر شیشه گیر متداول ترین نمونه انبر برای جداسازی شیشه هستند. پس از اینکه خط الماس بر روی شیشه ایجاد شد، با استفاده از این انبر می توان شیشه را از هم جدا کرد. نحوه قرارگیری این انبر بر روی شیشه به صورت مماس بر خط الماس است. در حالی که انبر خط زن به صورت عمود بر خز الماس قرار می گیرد.

انبر شیشه گیر
انبر شیشه گیر

 

انبر شیشه گیر
انبر شیشه گیر

انبر خط زن

انبر خط زن شیشه یکی دیگر از انبرهایی است که برای جدا سازی شیشه پس از ایجاد خط الماس مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع انبر به صورت عمود بر خط الماس قرار گرفته و با توجه به انحنایی که در لبه خود دارد باعث بهتر جدا کردن شیشه می شود. انبر خط زن برای جدا سازی خط برش های منحنی یا ممتد بسیار کاربردی بوده و از شکست شیشه جلوگیری می کند.

انبر خط زن
انبر خط زن

 

انحنای لبه انبر خط زن
انحنای لبه انبر خط زن

 

انبر برش سرب

انبر برش سری دیگر ابزاری است که استفاده از آن برای تکنیک استیند گلس بسیار ضروری است. این انبر با هر بار برش سرب، دو مقطع از آن حاصل می کند که هر دوی آنها با توجه به طرح اجرایی قابل استفاده خواهند بود.

انبر برش سرب
انبر برش سرب

قلع

قلع برای لحیم کاری و در انتهای مونتاژ شیشه ها کاربرد دارد. با انجام لحیم کاری، استین گلاس تثبیت شده و مقاوم می گردد. در مقاطعی که نوارهای فلزی به هم می رسند، با استفاده از قلع و با انجام لحیم کاری، این مقاطع یکنواخت شده و از نظر زیبایی ظاهری نیز جلوه پیدا می کنند.

هویه

هویه های مختلفی با درجه وات های متنوعی در بازار موجود است. اما باید با توجه به استانداردها و ضرورت ها، آنچه که برای تکنیک استین گلاس و تیفانی کاربرد دارد، انتخاب شود. هویه ها و سر آنان در اجرای لحیم خوب و جوشکاری تمیز، بسیار اثرگذارند.

روغن مخصوص لحیم کاری

روغن مخصوص لحیم کاری با توجه به نوع قلع و نوع لحیم کاری که برای استیند گلاس انجام می شود، یکی از مواد ضروری محسوب می گردد. این روغن در انجام لحیم کاری تمیز و اجرای استانداردهای لازم جوشکاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

روغن مخصوص لحیم کاری
روغن مخصوص لحیم کاری
 

مفتول سربی (لدکیم)

سرب ها در مقاطع مختلفی برای این کار قابل تولید هستند. نوارهای سربی در ایجاد استحکام در تکنیک استین گلاس نقش دارند. سرب های نواری که با نام لدکیم شناخته می شود اگر دارای شاخص های مناسب و استاندارد باشند، می تواند در مونتاژ شیشه تمیز و بی مشکل شیشه ها بسیار تاثیر گذار باشد.

شما می توانید با مراجعه به قسمت ابزار و مواد، نسبت به خرید ابزار و مواد استین گلاس از چارسیک اقدام نمایید.

با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

 

منبع: وب سایت چارسیک

 

 
 


:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : چارسیک

منشا پیدایش شیشه رنگی و تغییر و تحولات آن

تولید شیشه های رنگی به زمان های بسیار دور بر می گردد. هم مصری ها و هم رومی ها در تولید اشیای شیشه ای رنگی فعال بودند. تولید شیشه در منطقه فنیقیه با مراکز اصلی شهرهای صیدا، تایر و آنتونیو انجام می شد. موزه بریتانیا دو مورد از بهترین قطعات شیشه ای رومی را در خود جای داده است. یکی جام لایکورگوس، که به رنگ تیره است، اما با عبور نور از آن به رنگ قرمز متمایل به بنفش دیده می شود. و دیگری گلدان پورتلند که رنگ آن آبی گرگ و میش است.

چارسیک

گلدان پورتلند

گلدان پورتلند

 

 

 

جام لایکورگوس

جام لایکورگوس

 آثار شیشه رنگی (استیند گلاس) در کلیساهای بریتانیا را می توان از اوایل قرن هفتم یافت. اولین ارجاع شناخته شده در ۶۷۵ بعد از میلاد، زمانی بود که بنتیکت بیسکوپ (Benedict Biscop) کارگرانی را از فرانسه به بریتانیا آورد تا پنجره های کلیسای سنت پتر( St Peter ) را بسازند. این صومعه بدست بیسکوپ در مونکورموث (Monkwearmouth ) در حال ساخت بود. صدها قطعه شیشه رنگی و سرب که مربوط به اواخر قرن هفتم هستند در این مکان کشف شده است.

کلیسای سنت پیتر. انگلستان

کلیسای سنت پیتر. انگلستان

 

در خاورمیانه، در طول حکومت های اسلامی، صنایع تولید شیشه در شهرهای راغا، حلب و دمشق وجود داشت. مهمترین تولید این دوره، شیشه بسیار شفاف و شیشه طلایی بود. تولید شیشه رنگی در جنوب غربی آسیا تا قرن هشتم وجود ادامه یافت و در آن زمان جابر بن حیان، در کتاب الدوره المکنونات، دستورالعمل هایی برای تولید شیشه های رنگی و همچنین روش های برش شیشه را توصیف کرد.

مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز یکی از نمونه های برجسته استفاده هنرمندانه از شیشه رنگی

 

  باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد یزد. تلطیف نور با استفاده از شیشه های رنگی در اقلیمی که در آن تابش نور عمدتا مزاحم است.

 

مسجدی در اورشلیم

مسجدی در اورشلیم. پنجره ای با شیشه رنگی که در آن نوشته نیز به کار رفته است.

 

منبع: وب سایت چارسیک



:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : چارسیک

تاریخچه شیشه

بسیاری از روایت ها در مورد تاریخ شیشه، به داستانی افسانه ای گره خورده است که توسط آقای پلینی(مورخ روم باستان) در کتاب “تاریخ طبیعی” بازگو شده است. افسانه ای که وی عنوان می کند به این ترتیب است که شیشه به صورت کاملا تصادفی در ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح توسط ملوانانی از فنیقیه ساخته شد. به روایت او، ملوانان اجاق های پخت و پز خود را بر روی بلوک های سودا که جزیی از محموله کشتی بود، در ساحل قرار دادند و در زیر آن آتش روشن کردند. هنگام صبح، گرمای آتش، مخلوط شن و ماسه را ذوب کرده بود و جرم حاصل از آن سرد شده و به شکل شیشه در آمده بود. امروزه، با این حال، تصور می شود که روایت پلینی از نظر علمی قابل اعتماد نیست.

تاریخچه شیشهکتاب “تاریخ طبیعی” ویرایش ۱۶۶۹ اثر پلینی

تاریخچه شیشهپلینی (۷۹-۲۳ میلادی). طبیعت شناس ایتالیایی (رومی)

 

اولین شیشه شناخته شده انسان، در شکل مهرهای مصری مربوط به سالهای ۲۷۵۰ تا ۲۶۲۵ قبل از میلاد است. صنعتگران این مهرها را با پیچاندن یک رشته نازک از شیشه ای مذاب در اطراف یک هسته خاکستری قابل جابجایی ساخته اند. این شیشه ها شفاف و بسیار ارزشمند هستند. کتاب “داستان جاسوسی” ژان لافون می گوید که چگونه در صحرای غربی پالمیرا در سال ۱۹۳۷، دیوید شولمبرگر، مدیر حفاری، ۱۱۵ قطعه شیشه رنگی را کشف کرد. این قطعات دارای رنگ های متنوعی بودند.

در قرن اول میلادی، رومی ها شیشه را به پنجره ها متصل کردند. این شیشه ها به دلیل اینکه در تولیدشان، از تکنیک دمیدن و چرخاندن استفاده می شد، نامنظم و غیر شفاف بودند. یکی از قدیمی ترین نمونه های شناخته شده پنجره های رنگی، چند قطعه شیشه رنگی است که از قرن هفتم میلادی به جا مانده است.

 

شیشه رومی. چارسیک

شیشه رومی که یک گلادیاتور را نشان می دهد. این شیشه دربگرام افغانستان کشف شده است. قدمت آن به سال های ۵۲ تا ۱۲۵ میلادی تخمین زده شده است، هرچند که در مواضع علمی در قدمت آن تردید دارند.

قدیمی ترین پنجره اروپایی کامل که در حال حاضر موجود است، پنج پنجره نسبتا پیچیده در کلیسای آگسبورگ (Augsburg Cathedral) است که البته در حال حاضر این پنج پنجره در جایگاه اصلی خود نیستند و به موزه منتقل شده اند. جای این پنجره ها را با آثار کپی پر کرده اند.

استین گلاس کلیسای آگسبورگ

استین گلاس با سبک رومانسک که در قرن ۱۱ میلادی ساخته شده است. کلیسای آگسبورگ. بایرن (آلمان) . این شیشه پرتره های موز، دنیل و دیگر شخصیت های کتاب مقدس را نشان می دهد.

برخی بر این باورند که پنجره های شیشه ای عربی در نیمه دوم قرن سیزدهم ظاهر شدند. لوئیس اف دی عنوای می کند که شیشه های بیزانس، مغولی یا عربی در قرن دهم میلادی به وجود آمده اند. قطعات شیشه ای در سنگ مرمر قرار گرفته اند و یا به صورت پیش ساخته در گچ نصب شده اند. غلافهای آهن اغلب برای تقویت گچ استفاده شده است. پنجره های عربی با ورود مورس به اسپانیا راهی اروپا شد. توسعه پنجره های شیشه ای عربی آهسته شده بود، چرا که اسلام جز نقوش گیاهی و تزئینات هندسی به هیچ موضوع دیگری روی خوشی نشان نمی دهد.

معماری رومانسک به نسبت از شیشه های رنگی که در آن به کار رفته است، یکنواخت تر است. در معماری رومانسک دیوارها ضخیم هستند و پنجره های کوچک را به صورت گرد در دیوارها تعبیه می کنند.  از آنجا که پنجره ها دهانه های کوچکی داشتند، نور قابل توجهی را عبور نمی دهند. امروزه پنجره های رومانسک به دلیل خوردگی، تیره تر به چشم می آیند. بعضی از چهره ها در شیشه های رنگارنگ رومانسک ایستاده یا نشسته به سمت راست نگاه می کنند.  پنجره های پیشین این سبک ساده تر، ابتدایی و نادر هستند. آنها مقدسات شناخته شده یا داستان های کتاب مقدس را به تصویر می کشند. احترام برای مریم مقدس در این زمان شایع است و او اغلب به عنوان ملکه ترسیم شده است. پنجره ها از تزئینات گیاهی دکوراتیو استفاده می کنند. رنگ های غالب قرمز و آبی هستند. به طور کلی این سبک شیشه ای بیشتر به نقاشی های مینیاتوری شبیه است. چند پنجره از سبک رمانسک باقی مانده است و اغلب به عنوان تصاویر در کتاب ها یافت می شوند. بخش هایی از صحنه صعود از کلیسای لو مان از نمونه های پنجره سبک رومانسک هستند.

کلیسای وارم آلمان

 

پنجره استین گلاس رومانسکی

 

کلیسای وارم، آلمان. انواع مختلفی از عناصر معماری رومانسک از قبیل پنجره چرخشی، پنجره رز و پنجره های کوچک دیده می شوند. پنجره استین گلاس “زیبای فراموش نشدنی” رومانسکی. کلیسای پویتیرز. فرانسه

سبک معماری رومانسک از قرن ۶ تا ۱۱ میلادی در اروپا رواج داشت. این سبک با قوس های نیم دایره ای تعریف می شود. اطلاع دقیقی از زمان دقیق پیدایش این سبک در دست نیست. رومانسک در قرن دوازده و با تبدیل قوس های دایره ای آن به قوس های تیزه دار به سبک گوتیک ارتقا پیدا کرد.

کلیسای قرون وسطی مهمترین مدافع هنر بود. آبوت شوگر (Abbot Suger ) فردی است که که نقش به سزایی در پیوند هنر و کلیسا داشته است. شوگر دوست شاه لویی ششم بوده است و این ارتباط نزدیک با پادشاه، قطعا بر امورات هنری وی با کلیسا تاثیرگذار بوده است. بسیاری بر این عقیده اند که شوگر توسط یک فلسفه از جمله عرفان نور هدایت شد و این فلسفه او را مجبور کرد پنجره ها را بزرگتر کند و آنها را با شیشه های رنگی تزئین نماید.
پنجره در طول دوره گوتیک رشد کرد. این رشد و گسترش از چهره های ساده به یک پیکر بندی پیچیده است. این پیکرنگاری با استفاده از نمادگرایی صورت گرفت. این نمادگرایی بر اساس نظریه بنیادینی که می توان آن را تاریخ غیر طبیعی نامید شکل گرفته است. امروزه، دانشمندان این پنجره ها را مطالعه می کنند تا در مورد آنها اطلاعات کسب کنند.  سبک گوتیک نیز در خارج از فرانسه توسعه یافت. شیشه استین گلاس در کلیسای لواسان سوئیس یک تأثیرپذیری قابل توجه از کشور فرانسه را نشان می دهد.

کلیسای جامع چارتز

کلیسای جامع چارتز. فرانسه. با سبک گوتیک

پنجره استین گلاس گوتیک

شیشه استین گلاس گوتیکی. واقع در پنجره شمالی کلیسای جامع چارتز در فرانسه

 

در آلمان، سبک رومانسکایی طولانی تر از سایر مناطق بود.  پنجره های قابل توجهی در کلیسای استراسبورگ و صومعه فرانسیسکن کونگینفلدن قرار دارند. سبک گوتیک بین المللی در زمان های بعد به وین و پراگ رسید.

 

منبع: وب سایت چارسیک www.charsik.com



:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1396 | نظرات ()